Mobiliteit in de stedelijke ruimte

Steden zijn complexe systemen. Mobiliteit is essentieel in deze systemen, maar moet steeds gerealiseerd en ontworpen worden met de openbare ruimte, met de andere stedelijke functies. Alleen zo ontstaat een leefbare stad. Hier gaat over samenhang en integratie van de verschillende transportmiddelen.

Notitie overzicht

Wat kunnen we leren van het buitenland? In de nieuwe notitie ‘Leren van het buitenland’; beschrijven zeven studenten van het Laboratorium Verantwoorden Mobiliteit hun mobiliteitservaringen in zeven landen en steden waar zij stage liepen. De focus in hun verslagen ligt op het zoeken naar aanpakken, werkwijzen en organisatievormen die in de respectieve landen anders zijn geregeld dan in ons land. Een analyse van deze verslagen levert acht ‘producten’ op die mogelijk interessant zijn om verder te bestuderen in het licht van Nederlandse toepassing.
De huisvestingsvraag en woningbouwopgave bedragen tot en met 2030 meer dan 100.000 nieuwe woningen per jaar. De huishoudens die in deze huizen gaan wonen hebben ieder voor zich een mobiliteitsbehoefte. Wil je deze onafwendbare, nieuwe mobiliteit ook nog eens in lijn houden met het behalen van klimaatdoelen, dan vereisen deze opgaven een uitermate slimme visie op de ruimtelijke inrichting. De driehoek woningbouw, mobiliteit en ruimtelijke ordening is essentieel. Mobiliteit helpt woningbouw met een goede en verantwoorde verkeersafwikkeling voor de nieuwe woongebieden. Door woningbouw kan het gehele aanbod van mobiliteitsvoorzieningen op een hoger peil komen. Cruciaal om deze kansen te verzilveren is een visierijke ruimtelijke ordening en de rol van het ontwerp. In deze LVM notitie wordt geschetst hoe woningbouw en mobiliteit te combineren.
Je kunt in ons land nog nauwelijks aan de mobiliteitstransitie werken. Er liggen wel veel rapporten en concepten, en veel professionals praten al een aantal jaren over smart hubs, Mobility as a service, rechtvaardiger transportprijzen en mulitmodale mobiliteitssystemen maar per saldo gebeurt er in de uitviering niet veel. Deze notitie beschrijft hoe dat komt. Maar belangrijker: in deze notitie valt te lezen hoe versnelling van de mobiliteitstransitie te realiseren valt.
De VVD isoleert zich in het (duurzame) mobiliteitsdebat en bereikbaarheid van voorzieningen en diensten wordt een kernthema. Dit en meer blijkt uit een analyse van de verkiezingsprogramma’s van de belangrijkste politieke partijen door het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit.
Het idee dat we serieuze bereikbaarheidsproblemen hebben, groeit momenteel sterk. Een snelle blik op de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen voor de komende nationale verkiezingen op 22 november laat dit zien. Waarom zijn niet alle noodzakelijke en gewenste bestemmingen bereikbaar voor iedereen en hoe organiseren we dat wél goed? Deze antwoorden geeft de 11e notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit, LVM.

Lees verder: Bijdragen Hans Jeekel

Hier twee artikelen en twee korte beschouwingen. Het eerste artikel is een hoofdstuk in een boek verschenen bij Elgar; Cities and Sustainable Technology Transitions, onder redactie van Van Geenhuizen, Holbrook, en Taheri (2018). Ik schreef daarvoor de tekst over innovatie, steden en transport. Het tweede artikel is speciaal geschreven voor de World Conference on Public Policy Studies, Milaan, 2015. In dit paper zet ik de verschillende veranderingen rond auto’s in de stedelijke ruimte op een rij. De twee beschouwingen gaan over de rol van steden in de mobiliteitstransitie (geschreven voor een blog van het ministerie van I&W,2019), en een nooit gepubliceerde beschouwing over mobiliteit in suburbia (2020).