Auto afhankelijkheid

We zijn nog niet zo lang massaal afhankelijk van de auto. Rond 1970 had de helft van de huishoudens de beschikking over een auto. Nu is dat rond de 80%. Op dit moment groeit de autoafhankelijkheid – het aantal kilometers dat redelijkerwijs (70 % extra tijd voor alle andere vervoermiddelen wordt dan aanvaardbaar geacht) niet anders dan met de auto afgelegd kan worden beduidend sneller dan het aantal autokilometers. Dat ligt vooral aan ; steeds meer werkgelegenheid op snelweglocaties, stroomlijning openbaar vervoer (minder haltes) en uitbundiger vrijtetijdsgedrag, nacht, late avond, natuur. Is hier iets aan te doen? Vanzelfsprekend!

Notitie overzicht

Nabijheid, het op redelijke afstand beschikbaar zijn van onder andere voorzieningen, werk en natuur, is belangrijk voor duurzaamheid en leefbaarheid. Toch blijkt het in beleid en praktijk vaak het onderspit te delven. In deze notitie verkennen we waarom dat zo is, wat de gevolgen zijn, en welke kansen er liggen om nabijheid beter te verankeren in ruimtelijke en mobiliteitskeuzes.
Wat kunnen we leren van het buitenland? In de nieuwe notitie ‘Leren van het buitenland’; beschrijven zeven studenten van het Laboratorium Verantwoorden Mobiliteit hun mobiliteitservaringen in zeven landen en steden waar zij stage liepen. De focus in hun verslagen ligt op het zoeken naar aanpakken, werkwijzen en organisatievormen die in de respectieve landen anders zijn geregeld dan in ons land. Een analyse van deze verslagen levert acht ‘producten’ op die mogelijk interessant zijn om verder te bestuderen in het licht van Nederlandse toepassing.
De huisvestingsvraag en woningbouwopgave bedragen tot en met 2030 meer dan 100.000 nieuwe woningen per jaar. De huishoudens die in deze huizen gaan wonen hebben ieder voor zich een mobiliteitsbehoefte. Wil je deze onafwendbare, nieuwe mobiliteit ook nog eens in lijn houden met het behalen van klimaatdoelen, dan vereisen deze opgaven een uitermate slimme visie op de ruimtelijke inrichting. De driehoek woningbouw, mobiliteit en ruimtelijke ordening is essentieel. Mobiliteit helpt woningbouw met een goede en verantwoorde verkeersafwikkeling voor de nieuwe woongebieden. Door woningbouw kan het gehele aanbod van mobiliteitsvoorzieningen op een hoger peil komen. Cruciaal om deze kansen te verzilveren is een visierijke ruimtelijke ordening en de rol van het ontwerp. In deze LVM notitie wordt geschetst hoe woningbouw en mobiliteit te combineren.
Je kunt in ons land nog nauwelijks aan de mobiliteitstransitie werken. Er liggen wel veel rapporten en concepten, en veel professionals praten al een aantal jaren over smart hubs, Mobility as a service, rechtvaardiger transportprijzen en mulitmodale mobiliteitssystemen maar per saldo gebeurt er in de uitviering niet veel. Deze notitie beschrijft hoe dat komt. Maar belangrijker: in deze notitie valt te lezen hoe versnelling van de mobiliteitstransitie te realiseren valt.
De VVD isoleert zich in het (duurzame) mobiliteitsdebat en bereikbaarheid van voorzieningen en diensten wordt een kernthema. Dit en meer blijkt uit een analyse van de verkiezingsprogramma’s van de belangrijkste politieke partijen door het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit.
Het idee dat we serieuze bereikbaarheidsproblemen hebben, groeit momenteel sterk. Een snelle blik op de verkiezingsprogramma's van de politieke partijen voor de komende nationale verkiezingen op 22 november laat dit zien. Waarom zijn niet alle noodzakelijke en gewenste bestemmingen bereikbaar voor iedereen en hoe organiseren we dat wél goed? Deze antwoorden geeft de 11e notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit, LVM.

Lees verder: Bijdragen Hans Jeekel

Bij de individuele artikelen zijn er beschouwingen over gemak en comfort (nooit gepubliceerd artikel, 2015), over tijd, stress en de auto (paper voor World Conference Transport Research, Rio de Janeiro, 2013), over snelweglocaties (Nationale Planologielezing, Rijksuniversiteit Groningen, 2017), en over de relatieve onbereikbaarheid van werklocaties in en rond Eindhoven (sessie voor Brainport, 2019). Tot slot is er een video over de toekomst van de auto, geraliseerd door een Frans mobiliteitsnetwerk (2013)