Denken buiten het paradigma, een nieuwe visie voor de rol en structuur van het openbaar vervoer in Nederland

Het doel van het mobiliteitssysteem is om mensen in staat te stellen om werk, voorzieningen en hun sociale contacten te kunnen bereiken. Hiernaast vinden wij dat dit zoveel mogelijk op een duurzame wijze moet gebeuren. De bereikbaarheid voor alle mensen die over een auto kunnen beschikken of deze kunnen gebruiken is in ons land mede dankzij decennialang overheidsbeleid prima geborgd. Maar dat is niet het geval voor de 25 % van de huishoudens die niet over een auto beschikken, en voor de jongeren. Een heel recente publicatie van het Planbureau voor de Leefomgeving laat zien dat het met hun bereikbaarheid steeds verder achteruitgaat (PBL, 2024). Een heel belangrijk element hierin is het openbaar vervoer. Dat moet behulpzaam zijn. Het OV is daarnaast een heel belangrijk instrument in het klimaatbeleid en in het verminderen van de ruimtedruk in ons land.

Je zou denken; dat OV vraagt om een forse impuls. Maar de realiteit is dat het OV al een aantal jaar achteruit holt. In vier jaar tijd is bijvoorbeeld 7% van alle bushaltes in Nederland opgeven. Daarnaast komen er steeds meer snelweglocaties en suburbane woonwijken bij waar het OV niet of nauwelijks komt, en de NS ziet zich, terwijl het aantal reizigers, mede door corona, is teruggelopen en de kosten zijn gestegen, gedwongen om de prijzen fors te verhogen. Dat moet dus echter helemaal anders. Hoe? Daar gaat deze notitie over.

Over de auteur(s):

Felix Marseille en Hans Jeekel
Felix Marseille is student STREEM aan de UvA en Hans is emeritus hoogleraar aan de TU/e

Downloads (PDF):

Meer artikelen zoals deze