Auto afhankelijkheid

Stedelijke mobiliteit schiet dubbel tekort: zeven verbeterpunten

De 8e notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit gaat over twee belangrijke tekortkomingen in de stedelijke opgave rond personenmobiliteit en zeven verbeterpunten daarvoor. Nog afgezien van klimaat, schiet het mobiliteitssysteem in onze stedelijke gebieden op twee manieren tekort. Enerzijds bezwijkt het systeem in de dichtbevolkte delen onder een enorme druk. Anderzijds levert het in de dunner bevolkte delen niet wat het zou moeten leveren, namelijk bereikbaarheid; voor iedereen en op ieder moment. Dat kan en moet anders.

Duurzame mobiliteit bereiken vraagt om sanering van verkeerde praktijken

Binnen een halve eeuw zijn we een volstrekte auto- afhankelijkheid ingerommeld en daarmee in een onmogelijke positie terechtgekomen: mensen kopen en rijden een auto, terwijl ze dat misschien niet willen of kunnen. 97% van het huidige wagenpark rijdt nog fossiel waardoor fossiele emissie nog 20 jaar domineert. Sneller dan nu moet elektriciteit uit duurzame bronnen komen en hebben we duurzaam en sociaal aanvaardbaar gewonnen grondstoffen nodig voor de productie van de batterijen. Deze notitie kijkt het monster in de bek: we houden zélf de versnelling tegen door verkeerde praktijken en denkframes. Het goede nieuws: Die kunnen we dus ook zelf tegengaan. Een saneringsvoorstel voor 16 verkeerde praktijken

Overheid, focus op de MaaS-potentie om fossiele kilometers te reduceren

In deze vierde notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit, LVM, stellen de auteurs dat het tijd is om van MaaS-hype, naar MaaS-handelingsperspectief te gaan en een radicale focus te leggen op landelijke dekking. Dat vergt nog veel inspanningen waarin de overheid waarschijnlijk de grootste rol zal moeten nemen.